[column] Stop met het rondsturen van oud nieuws
- Content
- 23 apr 2019 @ 09:42
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - MakersContent
- 23 apr 2019 @ 09:42
- Sak van den Boom
Bas Hakker van Franknews tikt Rabobank op de vingers omdat er voor Rabo Food Forward een influencer wordt ingezet waar Hakker weinig fiducie in heeft.
‘Rabobank kan beter wat kritiek organiseren en Teun van de Keuken bellen. Een redactiestatuut, een budget en totale onafhankelijkheid,’ schrijft hij.
In dezelfde FW-nieuwsbrief krijgt Prominent aandacht. Prominent is een grote verspreider van folders. En hoewel het preken voor de eigen parochie is, heb ik het verhaal toch met belangstelling gelezen. Prominent doet wat we tien jaar geleden al riepen: ‘ga wat selectiever om met de verspreiding van huis-aan-huis’. Met de komst van de ja-ja-sticker, worden er aanmerkelijk minder folders verspreid, en is de verspreiding veel gerichter geworden. Lees maar op FW.
Dat je als contentproducent niet zonder seo-deskundige kunt, valt ook te lezen op FW deze week. Wil je dat je tekst gevonden wordt door zoekmachines dan luistert de woordkeus erg nauw. Lees maar.
Deze vind ik ook wel aardig: als redacteur en vormgever moet je ervoor zorgen dat een tekst goed te scrollen is. Want wie leest er nog? Mensen scannen een tekst. Dus de juiste woorden op de juiste plekken zorgt ervoor dat iemand toch blijft hangen. (Bron: emerce.nl)
Marketingfacts ontdekt wat je moet doen om een excellente contentschrijver te worden: ‘dagelijks het nieuws over jouw sector lezen’. Geen sinecure, want het kost mij elke dag minstens een uur. Dat is kostbare tijd. Maar uit ervaring weet ik dat deze nuttig is besteed. Maar Marketingfacts heeft gelukkig meer goede adviezen in huis. Lees maar.
‘Wie steeds opnieuw hetzelfde verhaal vertelt, verliest aan credibiliteit. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Washington University en de University of Georgia. Bij het vertellen van een verhaal moet men dan ook met een aantal valkuilen rekening houden. Uit de studie konden de onderzoekers ook een aantal specifieke pijlers van een geloofwaardig en boeiend verhaal afleiden.’ Dit schrijft emerce.nl. Dat doet me onmiddellijk denken aan vrienden en kennissen die op feestjes altijd weer met hetzelfde verhaal aankomen. Saai, saai, saai. Dus het onderzoek zal wel kloppen. Maar er staan wel een paar interessante opmerkingen in het artikel op express.live waarmee je zelfs oude koek nieuw leven kunt inblazen.
In een verhaal van Debbie Dechesne op FW lees je hoe je je content up-to-date houdt onder het motto ‘less is more’. Daarnaast geeft ze handvatten voor een content clean-up-stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt. Nuttige informatie.
Robbert Zantinge van ZB uit Ede verdient natuurlijk weer een mooi compliment voor de manier waarop hij internationale contentmarketing-cases opzuigt en bij elkaar brengt in een aantrekkelijk verhaal op deze website. Hij begon daarmee in 2018, maar ook dit jaar weet hij weer wereldwijd mooie voorbeelden te spotten van cases die ertoe doen.
Een case die ik er graag aan wil toevoegen is die van Bever-sport. Bever timmert flink aan de weg om zijn content, die allemaal in house gecreëerd wordt, onder een steeds breder publiek te verspreiden. Opmerkelijk is de uitspraak dat Bever het belangrijk vindt dat de content niet alleen commercieel is, maar ook informerend en inspirerend. Daarom maakt het bedrijf de content in huis. De content die wordt gemaakt is effectief, maar als contentmarketingbureau zou ik in opstand komen bij zo’n uitspraak. Alsof de professionals in het vak alleen commercieel kunnen denken. Integendeel, zou ik zeggen. De echte contentbureaus met journalistieke roots, bewaken de kwaliteit en onafhankelijkheid van hun werk door commercie op afstand te houden. Kijk naar de voorbeelden die Zantinge geeft.
Tot slot: wanneer stoppen uitgevers van publishing en marketingvakbladen met het dagelijks rondsturen van nieuwsbrieven met oud nieuws? Wie volgt wat zich in de sector afspeelt, gaat zich domweg irriteren om zijn vakbladen te zien afglijden door de traagheid waarmee ze denken nieuws te verspreiden. Ze zouden het meer moeten duiden, maar wat ze nu laten zien is de dood in de pot.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing